De eerste OCTAVIA blijft een mooie auto

De geschiedenis van de nieuwe ŠKODA OCTAVIA voert terug naar 1996. Toen werd de eerste generatie van de moderne OCTAVIA gepresenteerd. Zijn ontwerper, Dirk Van Braeckel, vertelt je alles over dit uitdagende project.

De jaren 90 waren belangrijke tijden voor ŠKODA. De Belgische ontwerper Dirk Van Braeckel stond aan de wieg van twee modellen, waarmee ŠKODA een nieuw hoofdstuk in zijn rijke geschiedenis zou schrijven: de OCTAVIA en de FABIA. Met de nieuwe OCTAVIA betrad ŠKODA voor het eerst sinds jaren weer de belangrijke middenklasse.

De OCTAVIA is de populairste ŠKODA

Inmiddels is ŠKODA actief in vrijwel elk segment: van elektrische stadsauto tot zakelijke hatchback of stationwagen in de hogere middenklasse. Sinds 1996 is de OCTAVIA het best verkopende model van ŠKODA. Dirk Van Braeckel: “De basis van dit succes ligt bij de uitstraling van de OCTAVIA. De auto straalt kwaliteit en sportiviteit uit – het is een tijdloze verschijning. Daarnaast is de ruimte van het interieur maatgevend voor de middenklasse.”

Dat de eerste generaties van de OCTAVIA en FABIA zo succesvol werden, kwam als een verrassing. “We wisten pas dat we op het goede spoor zaten, toen we overweldigende reacties kregen van een panel van ŠKODA-klanten.”

 

Het ontwerp van de eerste ŠKODA OCTAVIA

Van Braeckel kan zich nog heel goed herinneren hoe het ontwerp van de OCTAVIA tot stand kwam: “Ik heb drie maanden de tijd genomen om een ontwerpfilosofie uit te stippelen en de eerste schetsen van de carrosserie te tekenen. Aan de hand hiervan werd een kleimodel op ware grootte gemaakt, waarmee we het ontwerp aan de directie van ŠKODA konden tonen. Later heb ik Luis Santos aangesteld om het interieur van de OCTAVIA te ontwerpen, terwijl Hanna Ferrada zich richtte op de kleuren en materialen. Het volledige ontwerpteam bestond trouwens uit 36 mensen.”

Terwijl Van Braeckel kijkt naar de foto’s van de eerste ŠKODA OCTAVIA, wijst hij aan wat hem het meeste bevalt aan het ontwerp. “Wanneer ik nu een OCTAVIA van de eerste generatie zie rijden, ben ik nog altijd erg tevreden. Ook de eerste OCTAVIA COMBI is nog steeds een zeer geslaagde verschijning. Waar ik als designer vooral content mee ben, zijn de proporties van de auto.”

Hindernissen tijdens de ontwerpfase

Dat Van Braeckel tijdens de ontwerpfase ook een aantal hindernissen moest overwinnen, steekt hij niet onder stoelen of banken. “Veruit de grootste uitdaging was het verwezenlijken van een nieuwe merkidentiteit. Als Oost-Europees merk had ŠKODA op imagogebied nog veel winst te boeken. Toen wij in 1993 en 1994 aan de OCTAVIA werkten, had deze regio een roerige periode achter de rug. Sommige materialen waren erg moeilijk te verkrijgen. Maar we hebben doorgezet. Het resultaat is bekend.”

Tsjechen denken in oplossingen

Bij de ontwikkeling van een nieuwe auto, leveren de ontwerpers altijd een vreedzame strijd met de ingenieurs. Want wat de designers voor ogen hebben, moet ook nog eens technisch te realiseren zijn. Als Dirk Van Braeckel terugkijkt naar de samenwerking met zijn Tsjechische collega’s, is hij echter positief. “De ontwikkeling van de FABIA en de OCTAVIA was een enorme stimulans voor ze. Soms heb ik hen voor lastige vraagstukken gesteld, maar wat ik zo van de Tsjechen waardeer, is dat ze altijd in oplossingen blijven denken. Ze kwamen mij nooit vertellen dat iets onmogelijk was.”

Over Dirk Van Braeckel

Geboren in 1958 in Vlaanderen. Na zijn studie Elektrotechniek nam hij het besluit carrière te gaan maken in de auto-industrie. Dat lukte, en in 1980 ging Van Braeckel werken op de ontwerpafdeling van Ford in Keulen. Na het winnen van een ontwerpwedstrijd, werd hem door Ford een opleiding aan het Royal College of Art in Londen aangeboden. Vervolgens ging Van Braeckel aan de slag als exterieurdesigner bij Audi. In 1992 werd hem gevraagd of hij de ŠKODA OCTAVIA wilde ontwerpen. Een aanbod dat hij niet kon afslaan. Ook het ontwerp van de eerste ŠKODA FABIA is van de hand van Van Braeckel.