Audi op het 98e Autosalon van Brussel

  • De Audi e-tron Sportback in Europese première
  • De vernieuwde Audi A5 Sportback 40 g-tron in wereldpremière
  • Nieuw gamma plugin-hybridemodellen: Audi A6 Berline 50 TFSI e quattro,  Q5 55 TFSI e quattro, A7 Sportback 55 TFSI e quattro en A8 LWB 60 TFSI e quattro
  • “25 jaar RS” met nieuw Audi RS-gamma: Audi RS 6 Avant, RS 7 Sportback, RS 4 Avant RS Q8 en RSQ 3 Sportback
  • Audi R8 LMS GT2 op Dream Cars Salon

Audi toont op het Autosalon in Brussel een verbluffende verzameling van nieuwe modellen, zowel in het elektrische gamma als bij de modellen met conventionele aandrijving. Audi’s tentoongestelde modellen onderstrepen op indrukwekkende wijze de schaal van het huidige modeloffensief. Het merk met de vier ringen heeft op dit moment dan ook het jongste productaanbod in het premium segment. Meer dan de helft van de 26 wagens op de Audi-stand in hal 11 maken op het Autosalon voor het eerst hun opwachting bij het grote publiek.

De grote ster op de Audi-stand is ongetwijfeld de Audi e-tron Sportback, die in Europese première wordt voorgesteld. Deze SUV-coupé is het tweede 100 % elektrisch model van Audi en rolt net zoals de Audi e-tron bij Audi Brussels van de band.

De vernieuwde Audi A5 Sportback 40 g-tron combineert ecologie met economie en beleeft zijn wereldpremière in Brussel.

Audi zet zijn elektrisch offensief voort met een gamma van oplaadbare modellen voor nagenoeg alle marktsegmenten. Nieuw in het gamma en ook te bewonderen op het Autosalon in Brussel zijn de plugin-hybrideversies van de Audi A6 Berline,  A7 Sportback, A8 LWB en Q5.

De Audi A4 en Q7 in hun zopas grondig herwerkte versies, de nieuwe Audi A1 citycarver en Q3 Sportback zijn maar een paar van de andere hoogtepunten in het productaanbod van het merk. Ook deze modellen zijn te zien op Audi-stand van om en bij de 1.980 vierkante meter.

In 2019 vierde Audi 25 jaar RS met de lancering van maar liefst 6 nieuwe RS -modellen. 5 daarvan; de Audi RS 4 Avant, RS 6 Avant, RS7 Sportback, RS Q3 Sportback en RS Q8 zullen te zien zijn op het Autosalon.

In de hal die voorbehouden is aan de Dream Cars zal het publiek de unieke Audi R8 LMS GT2 kunnen ontdekken. Deze tot de verbeelding sprekende racewagen, op basis van een Audi R8 Spyder, heeft een vermogen van maar liefst 470 kW (640 pk). Meteen de krachtigste klantenracewagen in de elfjarige geschiedenis van Audi Sport customer racing. Met zijn emotierijke en bijzonder prestatiegerichte V10 is het de ideale sportwagen voor gentleman drivers in klassieke races, maar ook voor de populaire track days.

Salonvoorwaarden

Wie Autosalon zegt, zegt natuurlijk ook salonvoorwaarden. Audi biedt optievouchers die, naargelang van het gekozen model en het gekozen optiebedrag, variëren tussen de 1.250 euro  (Audi A1) en 10.000 euro (Audi A8) en geldig zijn op opties en packs.

Klanten die hun huidige wagen willen overlaten aan hun Audi-verdeler, kunnen daarenboven genieten van een aantrekkelijke overnamebonus.

Om het sportieve en dynamische karakter van het Audi-productgamma te benadrukken, gelden er speciale acties op wagens met een S-line uitrusting.

Fleet klanten die kiezen voor een financiële leasing of renting genieten van een voordelige rentevoet van 0,99% op het hele Audi gamma. Voor particuliere klanten geldt er voor een klassieke financiering op 36 maanden een rentevoet van 0,0% en een AutoCredit op 36 maanden aan een rentevoet van 0,99%.

Audi-shop

In de Audi-shop op de stand kan de bezoeker kennismaken met een mooie selectie artikelen uit de Audi-collectie, gaande van miniatuurmodellen, uurwerken en kleding tot lifestyleartikelen en andere Audi-accessoires.

Duurzaamheid

Dit jaar werd er tijdens de voorbereidingen van het Autosalon extra aandacht besteed aan duurzame materialen. Zo zijn de herbruikbare zakken die uitgedeeld worden van biologisch katoen, werden de posters gedrukt op gerecycleerd papier en werd voor de verpakking van de goodies een papieren verpakking verkozen boven plastiek.

Tentoongestelde voertuigen

e-tron 55 quattro
e-tron 50 quattro
e-tron Sportback 55 quattro
A3 Sportback e-tron
A5 Sportback 40 g-tron
A7 55 TFSI e quattro
A6 50 TFSI e quatttro
A8 L 60 TFSI e quattro
Q5 55 TFSI e quattro
RS 4 Avant
RS 6 Avant
RS Q3 Sportback
RS 7 Sportback
RS Q8
A1 citycarver
A1 Sportback
A3 Sportback
A4 Berline
A4 Avant
A6 Avant
Q2
Q3
Q3 Sportback
Q3 Sportback Edition One
S8 Audi exclusive
R8 LMS GT2 (Dream Cars)

Nieuwigheden

Audi e-tron Sportback

The future is electric”: Audi blijft consequent trouw aan zijn strategische opstelling door het tweede model van zijn e-tronproductlijn voor te stellen.

De Audi e-tron Sportback combineert de kracht van een ruime SUV met de elegantie van een vierdeurs-coupé en het vooruitstrevende karakter van een elektrische auto. Hij is 4.901 millimeter lang, 1.935 millimeter breed en 1.616 millimeter hoog. Zijn dak loopt vlak over zijn gespierde koetswerk en duikt achteraan steil naar beneden in typische coupéstijl. De Audi e-tron Sportback noteert een uitmuntende luchtweerstandscoëfficiënt van slechts 0,25, wat nog beter is dan zijn broedermodel Audi e-tron. Dit is in de eerste plaats te danken aan de coupévorm en de daaruit volgende lagere luchtweerstand achter de auto. De optionele virtuele buitenspiegels, die nog een grotere efficiëntie vergrotende factor vormen, zijn net zoals op de Audi e-tron optioneel te verkrijgen.

Met een wielbasis van 2.928 millimeter heeft de Audi e-tron Sportback ruimte op overschot voor vijf passagiers en hun bagage. De achterste voetenruimte is nagenoeg volledig vlak, op de plaats van de middentunnel blijft slechts een klein trapje over. Met het 60 liter grote bergvak onder de motorkap meegerekend, waar de sleutelset en de laadkabel liggen, biedt de auto een totaal laadvermogen van 615 liter. Door de rugleuning van de achterbank neer te klappen groeit de bagageruimte tot 1.655 liter.

De Audi e-tron Sportback 55 quattro is een dynamische SUV-coupé die beschikt over twee elektromotoren die 265 kW vermogen ontwikkelt en 561 Nm aan koppel. In boost-modus kan de aandrijflijn gedurende 8 seconden 300 kW vermogen en 664 Nm aan koppel ontwikkelen waarmee hij van 0 naar 100 km/u optrekken in 5,7 seconden. Het batterijsysteem van de Audi e-tron Sportback 55 quattro slaat bruto 95 kWh aan energie op (netto 86,5 kWh) en functioneert onder een spanning van 396 volt. Hij haalt 446 kilometer (gemeten volgens WLTP) uit één batterijlading.

Audi biedt de elektrische SUV-coupé aan met een tweede motorversie. De e-tron Sportback 50 quattro ontwikkelt 230 kW aan vermogen en 540 Nm aan koppel. De batterij doet het zonder de ‘bovenverdieping’ en zijn 27 modules bestaan elk uit twaalf prismacellen. Het systeem, dat ruwweg 120 kilo minder weegt dan het batterijpack van de Sportback 55 quattro, heeft een bruto capaciteit van 71 kWh (netto 64,7 kWh). Daarmee kan de SUV-coupé volgens de WLTP-cyclus tot 347 kilometer afleggen met een volle lading. De Audi e-tron Sportback 50 quattro accelereert van 0 naar 100 km/u in 6,8 seconden en heeft een topsnelheid van 190 km/u.

De e-tron Sportback beschikt over een ingenieus energierecuperatiesysteem. Tijdens vertragingen van tot 0,3 g – wat overeenkomt met meer dan 90 procent van de dagelijkse ritten – wordt de hoogspanningsbatterij opgeladen door de elektromotoren, en dan vooral door de achterste, die in dergelijke situaties als generatoren werken. Het recuperatiesysteem staat in voor een variabele regeling van de recuperatie tussen de twee elektrische modules, zowel bij uitrollen wanneer de bestuurder het rechtse pedaal lost als bij het remmen. De graad van recuperatie bij het uitrollen kan worden ingesteld volgens drie trappen via hendels op het stuurwiel en is nog sterker gedifferentieerd dan in de e-tron. In het algemeen haalt de SUV-coupé tot meer dan 30 procent van zijn rijbereik uit recuperatie.

Elektrische vierwielaandrijving staat in voor een uitmuntende trekkracht en dynamiek op elk terrein.

De Audi e-tron Sportback 55 quattro kan laden aan gelijkstroom (DC) tegen 150 kW in snellaadstations. In net iets minder dan een half uur bereikt de batterij 80 procent van haar capaciteit, wat voldoende is voor het volgende deel van de lange trip. De e-tron Sportback 50 quattro kan laden aan tot 120 kW en bereikt in dezelfde tijd een identiek laadpeil.

Zijn innovatieve digitale ledmatrixlampen zijn een nieuw element en voor het eerst verkrijgbaar in een model voor massaproductie. Hun lichtbundel is opgedeeld in piepkleine pixels die met uitzonderlijke precisie kunnen worden gecontroleerd. Zo wordt het mogelijk om op smalle wegen op een veilige manier midden op de weg te blijven en de verlichting toont de voertuigpositie op de rijstrook.

De e-tron Sportback zal verkrijgbaar zijn in twee vermogensversies met een basisprijs die begint bij 72.950 euro.

A5 Sportback 40 g-tron

De Audi g-tron-modellen zijn een onderdeel van een geïntegreerd en duurzaam mobiliteitsconcept van het merk met de vier ringen. Voor dit doeleinde wordt gebruik gemaakt van een 2.0 TFSI-benzinemotor die speciaal is aangepast om te werken op cng (gecomprimeerd aardgas) en die een vermogen ontwikkelt van 125 kW (170 pk). Het maximumkoppel van 270 Nm is beschikbaar tussen 1.650 en 4.400 t/m. De Audi A5 Sportback g-tron heeft een gecombineerd cng-verbruik in tussen de 3.8 en 4.1 kg/100 km en een gecombineerde CO2-uitstoot tussen de 103 en 111 g/km.

De vier cilindervormige aardgastanks met een lichtgewicht ontwerp, die 17,3 kilo aardgas opslaan onder een druk van 200 bar, zitten achteraan onder het voertuig. De binnenste laag is een polyamide container. Een tweede laag, een composietwikkel van met koolstofvezel versterkt polymeer (CFRP) en met glasvezelversterkt polymeer (GFRP), dient als steunstructuur met maximale sterkte. De buitenste laag bestaat uit puur GFRP en heeft tot taak elke schade aan te tonen die zou optreden door steenslag of door over grotere obstakels te rijden. Om de met vezels versterkte materialen te binden is epoxyhars gebruikt.

Het berekende rijbereik van de A5 Sportback g-tron op basis van het gecombineerde aardgasverbruik (NEDC) is 420 tot 455 kilometer.

De basisprijs van de Audi A5 Sportback 40 g-tron bedraagt 44.700 euro.


Audi A6 Berline TFSI e, A7 Sportback TFSI e , A8 L TFSI e, Q5 TFSI e

Plug-in hybride-modellen

Plug-inhybride van de middenklasse SUV tot de luxe limousine: Audi verbreedt met Q5, A6 Berline, A7 Sportback en A8 LWB TFSI e zijn gamma plug-inhybriden op weg naar een duurzame mobiliteit. Plug-inhybriden (PHEV of plug-in hybrid electric vehicle) enthousiasmeren door hun veelzijdige karakter: zuiver elektrisch zonder lokale uitstoot in de stad rijden of dankzij de gebundelde kracht van verbrandings- en elektromotor sportief-dynamisch en zonder range anxiety lange afstanden afleggen. Het aandrijvingsconcept is van alle markten thuis.

Alle plug-inhybridemodellen gebruiken een TFSI, of een drukgevoede benzinemotor met directe injectie, die met een in de aandrijving geïntegreerde elektromotor samenwerkt. Een lithium-ionbatterij onder de koffervloer levert de elektrische energie. Daarmee kan de elektromotor de verbrandingsmotor bij het versnellen ondersteunen. Het resultaat: hoge startperformance en krachtige acceleraties.

Tot de basisuitrusting van de nieuwe plug-inhybriden van Audi behoort het compact-laadsysteem. Het bevat een kabel voor klassiek stopcontacten en industriële contactdozen en een bedieningselement. Optioneel levert Audi een houder (laadclip) en een kabel van het type 3 voor openbare laadpalen. Aan een laadaansluiting van 7,2 kW duurt volledig opladen van de hoogvoltagebatterij ruim twee uur. 

Audi A6 Berline 50 TFSI e quattro

Motor: 2.0 TFSI , viercilinder
Benzinemotor: 252 pk (185 kW) vermogen
Elektromotor: piekvermogen van 105 kW
Systeemvermogen van 220 kW (299 pk) en 450 Nm aan systeemkoppel
Gecombineerd brandstofverbruik in l/100 km: 2,0 -1,7
Gecombineerd energieverbruik in kWh/100 km: 17,7 – 16,6
Gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 46 - 39
Elektrische rijbereik volgens de WLTP-norm: 58 kilometer
Basisprijs: 61.500 euro

Audi A7 Sportback 55 TFSI e quattro

Motor: 2.0 TFSI , viercilinder
Benzinemotor: 252 pk (185 kW) vermogen
Elektromotor: piekvermogen van 105 kW
Systeemvermogen van 270 kW (367 pk) en 500 Nm aan systeemkoppel
Gecombineerd brandstofverbruik in l/100 km: 2,1 – 1,9
Gecombineerd stroomverbruik in kWh/100 km: 18,1 – 17,5
Gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 48 – 44
Elektrische rijbereik volgens de WLTP-norm: 52 kilometer
Basisprijs: 81.950 euro

Audi Q5 55 TFSI e quattro

Motor: 2.0 TFSI, viercilinder
Benzinemotor: 252 pk (185 kW) vermogen
Elektromotor: piekvermogen van 105 kW
Systeemvermogen van 270 kW (367 pk) en 500 Nm aan systeemkoppel
Gecombineerd brandstofverbruik in l/100 km: 2,4 – 2,1
Gecombineerd energieverbruik in kWh/100 km: 19,1 – 17,5
Gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 53– 46
Elektrische rijbereik volgens de WLTP-norm: 52 kilometers
Basisprijs: 61.630 euro

Audi A8 L 60 TFSI e quattro

Motor: 3.0 TFSI , een drukgevoede V6 met directe injectie en benzinepartikelfilter
Benzinemotor: 340 pk (250 kW) vermogen en 500 Nm koppel
Elektromotor: piekvermogen van 100 kW en een piekkoppel van 350 Nm
Systeemvermogen van 330 kW (449 pk) en 700 Nm aan systeemkoppel
Gecombineerd brandstofverbruik in l/100 km: 2,7 – 2,5
Gecombineerd elektrisch verbruik in kWh/100 km: 21,2 – 20,9
Gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 61 – 57
Elektrische rijbereik volgens de WLTP-norm: 46 kilometer
Basisprijs: 105.300 euro

 

Audi RS 6 Avant

Met de jongste generatie van de Audi RS 6 Avant schrijft Audi Sport een nieuw hoofdstuk in 25 jaar RS-geschiedenis. Dit rasechte icoon van Audi kreeg een grondige update met nóg meer vermogen, maar liefst 600 pk en 800 Nm koppel, en een geavanceerde mild-hybrid-technologie voor superieure – en efficiënte – prestaties. Zijn vernieuwde RS-design dat nog breder en gespierder is, zijn extreem krachtige 4.0 V8 TFSI-twinturbomotor en talloze nieuwe technologieën maken van deze Audi RS 6 Avant de ideale gezel voor elke rit. De basisprijs van de Audi RS 6 Avant bedraagt 119.950 euro.

 

Audi RS 7 Sportback

De nieuwe Audi RS 7 Sportback, de tweede generatie van het model, is unieker dan ooit tevoren. Deze highperformance Sportback met een coupé-achtig GT-design heeft een knappe look en is uiterst geschikt voor dagdagelijks gebruik. De vijfzitter met verbreed koetswerk en combineert de sterkere prestaties en grotere efficiëntie van het mild hybrid-systeem onthullen. De 4.0 TFSI in de nieuwe Audi RS 7 Sportback ontwikkelt 600 pk en 800 Nm aan koppel over een breed toerenbereik van 2.050 tot 4.500 t/min. De machtige Sportback sprint van 0 naar 100 km/u in slechts 3,6 seconden. De basisprijs van de Audi RS 7 Sportback bedraagt 127.950 euro.

 

Audi RS Q3 Sportback

Eerder dit jaar stelde Audi al de Audi Q3 Sportback voor. De jongste telg in de Q-familie van Audi is een compacte SUV in coupéstijl en combineert de robuuste uitstraling van een SUV met de sportieve elegantie van een coupé. Het model dat op het Autosalon in Brussel wordt voorgesteld, de Audi RS Q3 Sportback, is hiervan de ultieme sportversie. Hij pakt uit met onder meer het typische Singleframe-radiatorrooster, de voor de RS-familie kenmerkende grote ovale uitlaten en de legendarische 2.5 TFSI-vijfcilindermotor met 400 pk. De basisprijs van de Audi RS Q3 Sportback bedraagt 64.400 euro.

 

Audi RS 4 Avant

Heel wat details werden verfijnd in de update van de RS 4 Avant. De vierde generatie van deze topsporter combineert krachtige prestaties moeiteloos met een ruim interieur en een groot gebruiksgemak. Het nieuw ontworpen front en het sportieve interieur met het nieuwe MMI-bedieningssysteem benadrukken de atletische ambities van het succesmodel met zijn legendarische bloedlijn. Zijn koppelrijke twin-turbo V6 met een vermogen van 450 pk laat een indrukwekkende 600 Nm aan koppel los op de krukas over een breed toerenbereik van 1.900 tot 5.000 t/m. De basisprijs van de Audi RS 4 Avant bedraagt 86.900 euro.

 

Audi RS Q8

De nieuwe Audi RS Q8 is het topmodel van de Q-productlijn. Hij combineert de kracht van een RS-model met de elegantie van een premiumcoupé en de flexibiliteit van een SUV. Zijn biturbo-4 liter V8 motor ontwikkelt 600 pk en 800 Nm aan koppel tussen 2.200 en 4.500 t/m. De drukgevoede benzinemotor met directe injectie accelereert de grote SUV-coupé van Audi Sport van 0 naar 100 km/u in slechts 3,8 seconden en naar 200 km/u in 13,7 seconden. De basisprijs van de Audi RS Q8 bedraagt 130.970 euro.