Bestellingen voor Audi A4 Avant g-tron en A5 Sportback g-tron met nieuw design kunnen vanaf nu worden geplaatst

  • Lage uitstoot, hoge efficiëntie: aardgas als brandstof beschermt het milieu en is kostenbesparend
  • 2.0 TFSI-motor met 125 kW (170 pk)
  • Bestellingen voor Audi A4 Avant g-tron kunnen vanaf 29 november worden geplaatst in België

Audi-aardgasmodellen combineren ecologie en economie: de Audi A4 Avant g-tron en A5 Sportback g-tron hebben een nieuw, sportief design en ultramodern bedieningsconcept via aanraakschermen. Klanten in België kunnen de Audi A4 Avant g-tron bestellen vanaf 29 november aan een basisprijs van 42.390 euro en vanaf einde 2019 is de A5 Sportback 40 g-tron beschikbaar vanaf 44.700 euro.

De Audi g-tron-modellen zijn een onderdeel van een geïntegreerd en duurzaam mobiliteitsconcept van het merk met de vier ringen. Voor dit doeleinde wordt gebruik gemaakt van een 2.0 TFSI-benzinemotor die speciaal is aangepast om te werken op cng (gecomprimeerd aardgas) en die een vermogen ontwikkelt van 125 kW (170 pk). Het maximumkoppel van 270 Nm is beschikbaar tussen 1.650 en 4.400 t/m. Optrekken van 0 naar 100 km/u duurt 8,4 seconden. De topsnelheid van de A4 Avant g-tron is 221 km/u (gecombineerd cng-verbruik in kg/100 km: 4.1–3.9; gecombineerde CO2-uitstoot in g/km (cng): 113–105), die van de A5 Sportback g-tron 224 km/u (gecombineerd cng-verbruik in kg/100 km: 4.1–3.8; gecombineerde CO2-uitstoot in g/km (cng): 111–103). Een standaard zeventraps S tronic geeft het koppel van de tweeliter-TFSI-motor door aan de voorwielen.

De vier cilindervormige aardgastanks met een lichtgewicht ontwerp, die 17,3 kilo aardgas opslaan onder een druk van 200 bar, zitten achteraan onder het voertuig. De binnenste laag is een polyamide container. Een tweede laag, een composietwikkel van met koolstofvezel versterkt polymeer (CFRP) en met glasvezel versterkt polymeer (GFRP), dient als steunstructuur met maximale sterkte. De buitenste laag bestaat uit puur GFRP en heeft tot taak elke schade aan te tonen die zou optreden door steenslag of door over grotere obstakels te rijden. Om de met vezels versterkte materialen te binden is epoxyhars gebruikt.

Het berekende rijbereik van de A5 Sportback g-tron op basis van het gecombineerde aardgasverbruik (NEDC) is 420 tot 455 kilometer. Voor de A4 Avant g-tron is dat 420 tot 440 kilometer. Als de hoeveelheid gas in de tanks onder een bepaalde grens zakt tussen de 0,4 en 1,4 kilo schakelt de 2.0 TFSI over op benzine. Deze grens hangt af van de cng-injectiedruk en de gastemperatuur. De vulmonden voor aardgas en benzine zitten onder één tankklep.

Beide herwerkte modellen ogen sportiever en meer gesofisticeerd. In het midden van het dashboard staat het brede nieuwe MMI-aanraakscherm, dat het controlecentrum is van het nieuwe bedieningssysteem. Twee meters informeren de bestuurder over de resterende inhoud van de tanks. Het bestuurdersinformatiesysteem toont het verbruik in cng of in benzine en geeft indien nodig informatie over het dichtstbijzijnde cng-tankstation, waarvan er in Duitsland alleen al meer dan 800 zijn. Het infotainmentaanbod breidt uit met het MMI navigation plus, dat gebruik maakt van nieuwe hardware. Deze derde generatie van het modulaire infotainmentplatform (MIB 3) Audi connect en Audi connect plus biedt een waaier aan onlinediensten, zoals Car-to-X-diensten die gebruik maken van de zwermintelligentie van de Audi-vloot.

De Audi g-tron-modellen van het A4-gamma kunnen in België vanaf 29 november worden besteld, de A5 Sportback g-tron zal beschikbaar zijn vanaf eind 2019. De A4 Avant 40 g-tron staat in de prijslijst vanaf 42.390 euro, de A5 Sportback 40 g-tron heeft een basisprijs van 44.700 euro. Beide modellen komen in het eerste trimester van 2020 naar de verdelers.