Welkom bij Mertens
Nieuwe carrosserie!

De nieuwe ŠKODA OCTAVIA: het icoon van het merk maakt grote stappen voorwaarts op het vlak van technologie en design

Dinsdag 29 oktober 2019

  • Koetswerk: emotioneel design, uitstekende stroomlijn en full-ledmatrixkoplampen
  • Interieur: head-updisplay, rugvriendelijke ergonomische stoelen, Climatronic-klimaatregeling met drie zones, nieuw stuurwiel, twee 10-duimsschermen, shift-by-wire-technologie en nog veel meer
  • Motoren: efficiënte benzine-, diesel- en cng-motoren, ook met plug-inhybrideaandrijving en mild-hybridetechnologie.
  • Wereldpremière van de nieuwe OCTAVIA op 11 november 2019 in Praag

 

De OCTAVIA is het hart en de motor van het merk ŠKODA, een icoon en het bestverkopende model. Net op tijd voor de zestigste verjaardag van de start van zijn productie introduceert de Tsjechische autobouwer de jongste versie van zijn bestseller. De vierde generatie van de ŠKODA OCTAVIA is groter geworden en is dus langer en breder dan zijn voorganger. Ook de koffer is ruimer. Dankzij de nieuwe designtaal van ŠKODA biedt de OCTAVIA nog meer emotie. Het volledig nieuwe interieurconcept combineert uitmuntende functionaliteit en een unieke hoeveelheid ruimte met hoogkwalitatieve materialen en slimme features, zelfs in de kleine details. Verder onderlijnen diverse nieuwe connectiviteitsoplossingen en rijhulpsystemen de innovatieve capaciteiten van het merk in het compacte autosegment. Al deze kwaliteiten worden nog bekroond met buitengewoon veel waar voor uw geld en het gebruikelijke hoge kwaliteitspeil van ŠKODA.

 

ŠKODA AUTO-CEO Bernhard Maier: “Voor ŠKODA is de OCTAVIA immens belangrijk. Daarom hebben we deze auto volledig vernieuwd. Het resultaat is de beste OCTAVIA ooit: hij is zelfs nog ruimer, praktischer en veiliger dan ooit. Net op tijd voor zijn 60ste verjaardag zetten we een grote stap naar de toekomst met deze nieuwe generatie. In de voorbije zes decennia heeft de OCTAVIA bijgedragen aan de positieve ontwikkeling van het bedrijf en van het merk. Ik heb er alle vertrouwen in dat deze nieuwe generatie zijn rol zal spelen in de verderzetting van deze positieve ontwikkeling.”

 

In januari 2019 vierde de OCTAVIA dat het 60 jaar geleden was sinds hij in productie ging. De eerste exemplaren van deze legendarische modelreeks liepen aan het begin van 1959 van de band in Mladá Boleslav. Halverwege de jaren 1990 erfde de eerste OCTAVIA van de moderne tijd de nalatenschap van dit populaire compacte model. De Tsjechische autobouwer heeft meer dan 6,5 miljoen OCTAVIA’s gebouwd sinds zijn lancering in 1959. De voorbije jaren zijn van de derde generatie van de grote compacte auto wereldwijd zo’n 400.000 exemplaren per jaar verkocht, waarmee hij goed was voor ongeveer een derde van de totale verkoop van ŠKODA. Vandaag is de OCTAVIA het bestverkochte model in de Tsjechische Republiek, Oostenrijk, Zwitserland, Finland, Hongarije, Polen, Servië en Wit-Rusland. De leidersrol in dit succesverhaal wordt gespeeld door de COMBI-versie: bijna twee derde van alle OCTAVIA-kopers kiest voor deze koetswerkvariant. De OCTAVIA is de bestverkochte break in Europa en de meest populaire ingevoerde auto van Duitsland. Daarom brengt ŠKODA AUTO eerst de COMBI-versie op de markt van de nieuwe generatie van de bestseller. De hatchback volgt een paar weken later.

 

Emotioneel koetswerkdesign, groter formaat

De nieuwe voorschort en de scherp getekende nieuwe koplampen vormen visuele hoogtepunten voor de ŠKODA OCTAVIA. De grotere lengte en breedte van het compacte model benadrukken zijn zelfverzekerde karakter. Met zijn 4.689 millimeter is de vierde generatie van de ŠKODA OCTAVIA COMBI 22 millimeter langer dan zijn voorganger. In de breedte is hij met 15 millimeter gegroeid tot 1.829 millimeter (de lengte van de hatchback is toegenomen met 19 millimeter tot 4.689 millimeter en de breedte met 15 millimeter tot 1.829 millimeter). De wielbasis is 2.686 millimeter lang. De hertekende lage dakrails benadrukken het lange silhouet van het model terwijl lichtmetalen velgen van tot 19 duim hem een krachtige uitstraling geven.

 

Nieuwe OCTAVIA is een van de meest gestroomlijnde auto’s ter wereld

Het nieuwe design versterkt de visuele uitstraling van de ŠKODA OCTAVIA en maakt bovendien een uitstekende stroomlijn mogelijk. De hatchback heeft een luchtweerstandscoëfficiënt (Cx) van 0,24 en de OCTAVIA COMBI van 0,26. Daarmee is de nieuwe OCTAVIA een van de meest gestroomlijnde auto’s ter wereld. De verbeterde stroomlijn drukt ook het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot.

 

Eerste OCTAVIA met full-ledmatrixkoplampen

De smallere koplampen en achterlichten gebruiken moderne ledtechnologie. In de topversie is de OCTAVIA uitgerust met een echt hoogtepunt: full-ledmatrixkoplampen. Dit innovatieve systeem genereert een lichtbundel die bestaat uit meerdere segmenten die apart worden aangestuurd. Op die manier kunnen de grootlichten steeds ingeschakeld blijven zonder dat ze andere weggebruikers verblinden. Met behulp van de camera achter de voorruit detecteert de intelligente technologie naderende of voorop rijdende voertuigen en mensen of reflecterende voorwerpen. De lampen begroeten de bestuurder daarnaast met een geanimeerde Coming/Leaving Home-functie. De full-ledachterlichten maken ook deel uit van deze animatie en pakken – voor het eerst in de ŠKODA OCTAVIA – uit met dynamische richtingaanwijzers.

 

Nieuw interieurconcept en buitengewoon genereuze hoeveelheid ruimte

In de nieuwe ŠKODA OCTAVIA is de gebruikelijke indrukwekkende hoeveelheid ruimte nog genereuzer geworden. Passagiers op de achterbank genieten een nog luxueuzere hoeveelheid knieruimte dan voordien – nu 78 millimeter. De kofferinhoud, die de grootste in zijn segment is, is gegroeid tot 640 liter in de COMBI en 600 liter in de hatchback. De ŠKODA-designers hebben het interieur van de OCTAVIA volledig herwerkt. Het nieuwe stuurwiel telt nu slechts twee spaken en heeft een chroomafwerking. In de multifunctionele versie kunnen 14 verschillende functies worden bediend via nieuwe duw- en scrollknoppen met een chroomafwerking.

 

De middenconsole, deurbekleding en het dashboard zijn eveneens hertekend. Het dashboard met een modulaire indeling op meerdere niveaus verwijst naar de vorm van het ŠKODA-radiatorrooster, met een contrasterend gekleurd gebied onder het brede zwevende centrale multifunctiescherm. Voor het eerst zijn bijzonder rugvriendelijke ergonomische stoelen verkrijgbaar. Die zijn niet alleen verwarmd maar kunnen als optie ook worden geleverd met een massagefunctie en/of verkoelende ventilatie. De optionele sportstoelen zijn bekleed met de bijzonder goed ademende stof ThermoFlux. Een andere optie in de nieuwe OCTAVIA is de Climatronic-klimaatregeling met drie zones. Wanneer de OCTAVIA is uitgerust met de handenvrijsleutel KESSY kan hij aan om het even welke van de vier deuren worden ontgrendeld.

 

Op het moment van zijn marktintroductie zal de nieuwe OCTAVIA verkrijgbaar zijn met de uitrustingsniveaus Active, Ambition en Style. Later in 2020 worden de stoere OCTAVIA SCOUT en de sportieve OCTAVIA RS aan het gamma toegevoegd.

 

Nieuw: head-updisplay en nieuwe 10-duimsschermen

De OCTAVIA is het eerste model van ŠKODA met een head-updisplay. Dat projecteert belangrijke informatie zoals de snelheid of navigatie-instructies recht op de voorruit in het onmiddellijke blikveld van de bestuurder, zodat die alles kan lezen zonder de ogen van de weg af te moeten wenden. De nieuwe infotainmentsystemen van de ŠKODA OCTAVIA bieden optionele streamingdiensten voor radio en tv, naast een volledig draadloze smartphone-connectiviteit dankzij de draadloze technologie SmartLink+. Mediatoestellen of USB-sticks kunnen ook rechtstreeks met het infotainmentsysteem worden verbonden via de twee USB-C-poorten voorin van de in totaal vijf USB-C-poorten. Achterin is ook als optie een 230V-stekker verkrijgbaar. Het akoestisch geoptimaliseerde interieur en het nieuwe optionele Canton Sound System staan garant voor een perfecte sound.

 

ŠKODA heeft de Virtual Cockpit verder verbeterd voor de nieuwe OCTAVIA. De jongste generatie van het digitale en individueel personaliseerbare dashboard heeft een 10-duimsscherm en is nu nog meer gebruiksvriendelijk. De bestuurder kan kiezen uit vier verschillende lay-outs – Basic, Classic, Navigatie en Rijhulpsystemen – en de gewenste inhoud specifiëren via de knoppen op het multifunctionele stuurwiel. Gebruikers kunnen nu ook kiezen om de kaarten van het navigatiesysteem in twee verschillende schalen weer te geven in de Virtual Cockpit en op het centrale scherm van tot 10 duim. De Climatronic kan worden bediend via een geïntegreerde strip onderaan het infotainmentscherm. Via een nieuwe aanraakschuifknop onderaan het infotainmentscherm kan het volume worden aangepast met één vinger en kan op de navigatiekaart worden in- en uitgezoomd met twee vingers.

 

DSG met shift-by-wire-technologie

De nieuwe OCTAVIA is de eerste ŠKODA die shift-by-wire-technologie gebruikt om zijn DSG-versnellingsbak te bedienen. De versnellingspook is niet langer mechanisch met de versnellingsbak verbonden. Voortaan geeft hij de gekozen verhouding elektronisch door. In de plaats van de gebruikelijke DSG-pook is daarom een nieuwe bedieningsmodule geplaatst op de middenconsole van de OCTAVIA met een kleine kanteltoets voor de selectie van de rijmodi – R (achteruit), N (neutraal) en D/S (vooruit/sport) – en een drukknop voor de parkeerstand, P.

 

Première van innovatieve rijhulpsystemen zoals Collision Avoidance Assist en Exit Warning

De vierde generatie van de OCTAVIA ziet verschillende nieuwe en innovatieve rijhulpsystemen geïntroduceerd, waarvan sommige voor het eerst opduiken in een model van de Tsjechische autobouwer. Zo ondersteunt het nieuwe Collision Avoidance Assist de bestuurder door het stuurmoment actief te vergroten bij een nakende aanrijding met een voetganger, fietser of ander voertuig – waardoor idealiter de aanrijding wordt vermeden met een gecontroleerd uitwijkmaneuver. Het Exit Warning brengt de bestuurder op de hoogte wanneer een ander voertuig of een fietser langs achteren nadert bij het openen van de deur. Via Hands-on Detect kan de auto controleren of de bestuurder het stuurwiel constant vasthoudt of niet langer controle over het voertuig heeft als gevolg van een potentieel medisch noodgeval. Bij een dergelijk noodgeval kan Emergency Assist de auto tot stilstand brengen.

 

Christian Strube, ŠKODA AUTO-directielid voor Technische Ontwikkeling, benadrukt: “De veiligheid van onze wagens en hun passagiers, maar ook die van andere weggebruikers, is een topprioriteit voor ŠKODA. Met de nieuwe veiligheids- en rijhulpsystemen van de vierde generatie van de OCTAVIA zoals Collision Avoidance Assist en Exit Warning hebben de we OCTAVIA op een nieuw niveau gebracht en er een van de veiligste modellen in zijn segment van gemaakt”.

 

Moderne motoren met grotere efficiëntie en première van mild-hybridetechnologie

De nieuwe ŠKODA OCTAVIA biedt moderne TDI- en TSI-motoren aan met een verhoogde efficiëntie. Dankzij de ingrijpend verbeterde stroomlijn is hun brandstofverbruik en uitstoot van vervuilende stoffen gedaald. Naast de diesel- en benzinemotoren is er ook nog de bijzonder milieuvriendelijke versie met cng-aandrijving, naast plug-inhybridevarianten en, voor het eerst bij ŠKODA, motoren met mild-hybridetechnologie. Wanneer ze worden gecombineerd met de 7-traps DSG gebruiken de driecilinder 1.0 TSI van 81 kW (110 pk) en de viercilinder 1.5 TSI van 110 kW (150 pk) een riemaangedreven startmotor van 48V en een lithium-ionbatterij van 48V. Daarmee is het mogelijk om uit te rollen met een volledig uitgeschakelde verbrandingsmotor, om energie te recupereren tijdens het remmen en om de motor te ondersteunen met een elektronische boost. Tegelijk kan de motor stiller en met minder trillingen starten. Beide motoren zijn ook verkrijgbaar met een manuele 6-versnellingsbak zonder de mild-hybridetechnologie. De versnellingsbak die wordt gecombineerd met de 1.5 TSI is nieuw ontwikkeld voor motoren met een hoog koppel en wordt ook gebruikt in combinatie met de dieselmotoren van de OCTAVIA. De 2.0 TSI met een vermogen van 140 kW (190 pk) is exclusief verkrijgbaar met vierwielaandrijving en een 7-traps DSG. Alle TSI-motoren zijn uitgerust met een benzinepartikelfilter.

 

Plug-inhybride met twee verschillende vermogensversies

In de nasleep van de eerste plug-inhybride ŠKODA, de ŠKODA SUPERB iV, biedt het Tsjechische merk ook de nieuwe OCTAVIA aan met een 1.4 TSI-benzinemotor – de OCTAVIA iV heeft ook nog een elektromotor – die zelfs in twee vermogensversies beschikbaar is. Naast de variant met een vermogen van 150 kW (204 pk) staat nog een tweede van 180 kW (245 pk) op de planning. Beide versies worden geleverd met een 6-traps DSG.

 

Dieselmotoren van de nieuwe EVO-generatie stoten tot 80 procent minder stikstofoxides uit

In de OCTAVIA ontwikkelen in totaal drie nieuwe dieselmotoren vermogens van 85 kW (115 pk) tot 147 kW (200 pk). De TDI’s hebben allemaal een cilinderinhoud van twee liter en komen uit de nieuw ontwikkelde generatie EVO-motoren, die volop koppel hebben en tegelijk efficiënt en bijzonder schoon zijn. Naast de dieselpartikelfilter zijn de motoren uitgerust met een nieuwe ontwikkelingsfase van de SCR-uitlaatgasbehandeling. Via het zogenaamde ‘twin dosing’ wordt AdBlue specifiek geïnjecteerd voor twee katalytische SCR-omvormers die achter elkaar zijn geplaatst. Deze methode en het gebruik van de tweede katalytische omvormer verminderen de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) met ongeveer 80 procent in vergelijking met de vorige motorgeneratie. Als gevolg daarvan bieden de EVO-motoren de technische voorwaarden om aan de toekomstige Euro 6d-uitstootnorm te voldoen. De versies van 110 kW (150 pk ) en 147 kW (200 pk) zijn als optie verkrijgbaar met vierwielaandrijving.

G-TEC: cng-versie

ŠKODA biedt de vierde generatie van de OCTAVIA daarnaast nog aan als G-TEC-model met een bijzonder milieuvriendelijke cng-aandrijving. In vergelijking met een auto die op benzine werkt stoot de OCTAVIA G-TEC nog eens 25 procent minder CO2 uit, duidelijk minder stikstofoxides (NOx) en geen roetdeeltjes. De 1.5 TSI van 96 kW (130 pk) is ontwikkeld om op cng te werken. De totale inhoud van de drie cng-tanks is 17,7 kilo. Indien nodig kan de auto ook nog gebruik maken van zijn 9 liter grote benzinetank. Beide koetswerkversies van de OCTAVIA G-TEC zijn naar keuze verkrijgbaar met een manuele 6-versnellingsbak of een 7-traps DSG-overbrenging.

Drie onderstelopties en Dynamic Chassis Control

Naast het standaardonderstel biedt ŠKODA nog twee opties aan voor de OCTAVIA: een 15 millimeter verlaagd sportonderstel en een Rough Road-chassis dat 15 millimeter meer bodemvrijheid biedt. Dynamic Chassis Control, dat de ophanging en de demping constant aanpast en een waaier aan verschillende profielen voor Driving Mode Select biedt, is als optie verkrijgbaar. Wanneer DCC is gemonteerd blijft de bodemvrijheid ongewijzigd voor de plug-inhybrides maar worden alle andere versies 10 millimeter verlaagd.

Slimply Clever: Sleep-pack, handige vulbuis voor AdBlue en USB-C-poort op de plafondconsole

Getrouw aan ŠKODA’s basisprincipe Simply Clever biedt ook de nieuwe OCTAVIA de hoogste mate van functionaliteit. Verschillende merktypische Simply Clever-oplossingen maken de dagelijkse mobiliteit eenvoudiger voor de bestuurder en zijn passagiers. Het Sleep-pack is voor het eerst als optie verkrijgbaar in de OCTAVIA en bestaat uit twee comfortabele, extra brede hoofdsteunen op de achterbank en een deken. In de breakversie zijn een verbeterd, comfortabel te gebruiken nettenpakket in de koffer en een automatisch wegschuivend bagagescherm eveneens nieuw. Een multifunctioneel bergvak onder de koffervloer biedt nog meer plek om voorwerpen op te bergen. De kindersloten in de achterdeuren kunnen elektronisch worden bediend en de achterpassagiers kunnen gebruik maken van twee smartphone-bergvakjes op de rugleuning van de voorstoelen. Voorin staan twee USB-C-poorten ter beschikking en als optie komen er daar achterin nog twee bij. Gloednieuw is nog een optionele USB-C-poort boven de binnenspiegel. Een klassiek ŠKODA-detail is de paraplu in een opbergvak in de bestuurdersdeur. In dit vak is nu ook plek voor een handborstel, die een origineel ŠKODA-accessoire is. Ook de trechter geïntegreerd in de dop van de ruitensproeiervloeistof is in de OCTAVIA aanwezig, terwijl de trekhaak elektrisch kan worden ontgrendeld met een druk op de overeenkomstige knop in de kofferruimte. Verder wordt de auto geleverd met een nieuwe, handige vulbuis voor AdBlue, zodat het reservoir ook kan worden gevuld met de vulpistolen voor vrachtwagens.